Știrea zilei

CC sesizată de un șofer de autobuz cu privire la transportarea pasagerilor în picioare | DOC

Un șofer de autobuz din raionul Călărași a depus o sesizare la Curtea Constituțională (CC) prin care cere judecătorilor să interpreteze prevederile Constituției art. 240 alin. (1) din Codul contravențional și a pct. 83 lit. a) din Regulamentul Circulației Rutiere, pe motiv că acestea nu oferă suficientă claritate și previzibilitate în partea ce ține de aplicarea sancțiunilor pentru transportarea pasagerilor în picioare în transportul public de călători, transmite ZDG.MD 

În opinia autorului sesizării, art. 240 alin. (1) din Codul contravențional și a pct. 83 lit. a) din Regulamentul circulației rutiere nu este suficient de clar din punct de vedere juridic și permite aplicarea unor sancțiuni pentru realizarea dreptului de a transporta în picioare călători pe rutele regulate ce nu depășesc 50 km, în condiția nedepășirii capacității de ambarcare.

În unele situații, șoferii pot fi sancționați și în cazul în care capacitatea de ambarcare nu a fost depășită. Motiv ar fi că într-un act normativ subordonat legii se utilizează o altă noțiune, cum ar fi „caracteristica tehnică” a autovehiculului, definiție ce nu se regăsește în actele normative și permite agenților de patrulare să o considere ca numărul de scaune indicate în certificatul de înmatriculare, chiar dacă în Codul Transporturilor Rutiere se menționează că transportarea pe scaune este obligatorie doar la cursele internaționale și la cele naționale a cărei lungime depășește 50 km.

În astfel de situații, agenții de circulație sancționionează șoferii chiar dacă o singură persoană este transportată în picioare pe rutele ce nu depășesc lungimea de 50 km.

Interdicția de a transporta pasageri în picioare pe rutele internaționale și naționale cu lungimea mai mare de 50 km este tratată ca un drept de a transporta călătorii în picioare pe celelalte rute care nu cad sub interdicție.

„Considerăm că realizarea oricărui drept nu poate fi sancționat într-un stat de drept și democratic, iar statul de drept presupune aplicarea sancțiunii doar pentru săvârșirea unei încășcări expres prevăzută în lege”, susține autorul sesizării.

Textul actual al art. 240, alin. (1) din Cod prevede: „Nerespectarea indicatoarelor de semnalizare rutieră şi de acordare a priorităţii de trecere, a altor reguli de circulaţie rutieră
(1) Nerespectarea de către conducătorul de vehicul a indicatoarelor rutiere de prioritate, a indicatoarelor de interzicere şi de sens obligatoriu, a indicatoarelor de informare privind direcţia permisă de deplasare, a marcajului de pe partea carosabilă a drumului privind acordarea dreptului prioritar de circulaţie, dreptului privind delimitarea benzilor de circulaţie pe sens opus şi a celor destinate vehiculelor de rută, nerespectarea regulilor de circulaţie privind începerea deplasării şi schimbarea direcţiei de mers, privind poziţia pe carosabil, privind depăşirea vehiculelor, privind traversarea intersecţiilor şi a locurilor de oprire a transportului public, privind remorcarea vehiculelor, privind transportul persoanelor şi al încărcăturilor, privind deplasarea pe autostrăzi, nerespectarea exigenţelor de folosire a dispozitivelor de iluminat la căderea întunericului sau în condiţii de vizibilitate redusă.
se sancţionează cu amendă de la 15 la 30 de unităţi convenţionale cu aplicarea a 3 puncte de penalizare”.

Totodată, textul pct. 83 lit. a) din Regulamentul circulației rutiere stabilește că „Este interzisă:
a) transportarea persoanelor al căror număr depăşeşte numărul de locuri prevăzute prin caracteristica tehnică a vehiculului;”

  •  
  •  
  •  
  •  

Citește și

No comment. Faimosul pediatru și prezentator TV, Evghenii Komarovski, despre OrheiLand: Autoritățile „cu mintea trează” nu pot închide parcul | VIDEO